LDN 1235, de donkere haai nevel; een moleculaire wolk in sterrenbeeld Cepheus. Een uitdagend object om vast te leggen rond de volle maan (die gelukkig vrij laag aan de hemel staat). In ieder geval een hele verbetering t.o.v. mijn opname van ruim 2 jaar geleden. Dit is tevens de first light (of misschien is first slew beter) van mijn nieuwe montering, nadat de NEQ6 een flinke service/afstelbeurt nodig heeft na een aanvaring met het dak van de sterrenwacht (software issue die melde dat de montering geparkeerd was, terwijl die nog vrolijk aan het volgen was en toen het dak liet sluiten). Nu zat ik al iets langer aan een upgrade te denken omdat de NEQ6 toch wel een flinke backlash had, waardoor na een dither het soms wel 2 min duurde om weer gesettled te zijn. De nieuwe montering is de NYX-88 harmonic drive montering van Pegasus Astro, die toevallig met een hele mooie combi deal te krijgen was met een powerbank saddle, wat resulteerde in een meevaller van zo'n 450 euro. het was even wennen en ik heb in de eerste avonden wat issues gehad waarbij de montering soms de weg helemaal kwijt was. Dit lijkt met name met hoe de limieten werken en mijn beoogde parkeerstand. Ik moet nog eens met Pegasus Astro overleggen hoe dit op te lossen, maar momenteel "parkeer" ik de montering handmatig vanuit de home positie in een stand waarbij het dak veilig dicht kan. Dit soort monteringen moeten sowieso toch onder stroom blijven staan vanwege het feit dat het een harmonic drive is en het ontbreken van een rem op de DEC as. De performance is wel een enorme stap vooruit wat ik ook terug zie in de gemiddelde HFR data tijdens de sessies in NINA t.o.v. de NEQ6 (2,95-3,05 bij de NYX-88 t.o.v. 3,75-3,95 bij de NEQ6). Ook is de guiding weer stabiel binnen 20-30 sec na een dither.
Totaal 30 uur en 20 min belicht (364x 300sec), tijdens de nachten van 22, 26, 28, 29, 30 april en 1 mei, kalibratie met 50 darks, 25 flats, 25 flatdarks.
Telescoop: Skywatcher QUATTRO150 @F/3.45
Camera: Altair Astro Hypercam 269C ProTec @0°C, 282 HCG, offset 150.
Filters: Optolong L-pro
Focuser: ZWO EAF
Montering: Pegasus Astor NYX-88
Guiding: QHY5 9x50 Finderguider
Software: N.I.N.A (ASTAP/PHD2)
Voor- en nabewerking: PixInsight (WBPP / MSGC / SPCC / BXT / SXT / GHS (synthLUM) / GHS (RGB) / LRGB / NXT / SetiAstro Star Stretch / Screen Stars / SCNR).
LDN 1235; De Donkere Haai.
- Astrovirus
LDN 1235; De Donkere Haai.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
- gerard van den braak
- Contacteer:
Re: LDN 1235; De Donkere Haai.
Een indrukwekkende foto Tim. Knap dat je die donkere nevels zo tot leven weet te brengen. Ik heb me nog niet gewaagd aan the dark part of the cosmos.
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Mooie foto, Tim. En gefeliciteerd met je nieuwe montering. De meeste harmonic drive mounts zijn tegenwoordig van Chinese makelij. Maar moet zeggen dat de NYX-en van Pegasus er ook erg goed uitzien.
Vwb het foutieve parkeersignaal voor het dak... Een paar weken terug in Spanje heb ik mogen zien hoe ze dit doen bij e-Eye. Dat zijn allemaal daken die individueel open en dicht gaan en waarbij de telescoop helemaal plat moet liggen voordat het dak dicht kan. Maar op elke montering hebben ze zowel op de RA als DEC as een magneet-contactje geplaatst die met een draadje naar een relais-station gaat. Het dak kan dan alleen dicht als daadwerkelijk beide magneetjes gesloten zijn, niet wanneer alleen de software zegt dat de mount wel geparkeerd is. Ik weet zo niet welk relais station dat was, maar een Dragonfly kan zoiets waarschijnlijk perfect aan.
Vwb het foutieve parkeersignaal voor het dak... Een paar weken terug in Spanje heb ik mogen zien hoe ze dit doen bij e-Eye. Dat zijn allemaal daken die individueel open en dicht gaan en waarbij de telescoop helemaal plat moet liggen voordat het dak dicht kan. Maar op elke montering hebben ze zowel op de RA als DEC as een magneet-contactje geplaatst die met een draadje naar een relais-station gaat. Het dak kan dan alleen dicht als daadwerkelijk beide magneetjes gesloten zijn, niet wanneer alleen de software zegt dat de mount wel geparkeerd is. Ik weet zo niet welk relais station dat was, maar een Dragonfly kan zoiets waarschijnlijk perfect aan.
Knap dat je deze opname uit de achtergrond hebt weten te peuteren, Tim.
Het heeft je wel heel wat uren gekost om toch noch iets van een onderscheidbaar signaal te vangen.
Zo laat je maar weer eens zien dat je zelfs bij volle maan en van uit hartje Emmen, best mooie dingen kunt doen.
Nog gefeliciteerd met je nieuwe montering.
Het heeft je wel heel wat uren gekost om toch noch iets van een onderscheidbaar signaal te vangen.
Zo laat je maar weer eens zien dat je zelfs bij volle maan en van uit hartje Emmen, best mooie dingen kunt doen.
Nog gefeliciteerd met je nieuwe montering.