De totaliteitsfase van de eclips duur daar 1 minuut, 49 seconden. Ik ben voornemens de verduistering te fotograferen met mijn Nikon D810a en Takahashi FS-60Q (F = 600 mm f/10) en visueel waar te nemen met het blote oog (uiteraard) en door de Astro-Physics StarFire 130. In tandem-configuratie gemonteerd op een 600E montering.

Vanwege de relatief beperkte duur van de verduistering, wil ik het fotografisch deel volledig automatiseren. Bekende programma's daarvoor zijn Eclipse Meastro en Eclipse Orchestrator. In mijn zoektocht stuitte ik echter ook op het nieuwe programma EclipseClick en dat ziet er veelbelovend uit. De afgelopen weken heb ik mij het programma eigen gemaakt. Een GPS-dongel voor nauwkeurige timing en locatiebepaling heb ik inmiddels in huis. Ik ben nog in afwachting van een Shoestring DSUSB voor het versturen van de sluitersignalen (gaat sneller dan via de reguliere USB-verbinding tussen camera en laptop).
Met nog 1 maand en 1 dag tijd om te oefenen, heb ik vandaag met EclipseClick een 'real time' repetitie uitgevoerd. Niet alleen om te controleren of de volledige sequentie van eerste tot laatste contact vlekkeloos verloopt, maar ook om te verifiëren of ik beschik over voldoende accucapaciteit om de apparatuur gedurende de eclips draaiende te houden. Een handigheid die de GTO-besturing van de Astro-Physics monteringen biedt, is dat de montering overdag met behulp van een waterpas (in verschillende parkeerstanden) op de pool is uit te lijnen.

De repetitie vandaag is voorspoedig verlopen. Ondanks dat de volgsnelheid van de montering was ingesteld op 'sun', was de zon wel enigszins in het beeld het beeld verschoven. De pooluitlijning was dus niet perfect (cone error speelt mogelijk ook een rol). Vlak voor de totaliteitsfase zal ik dus moeten nagaan of de zon nog goed gecentreerd in beeld staat. Dat kan eenvoudig en snel met de live-view functie in EclipseClick. Het enige dat nu niet goed is te oefenen, is het afnemen (en later weer terug aanbrengen) van de filters... EclipseClick begint 2 minuten voor het bereiken van het tweede contact te waarschuwen dat de totaliteitsfase nadert. 30 seconden vóór het bereiken van de totaliteit wordt gewaarschuwd voor het verwijderen van de filter(s).
Op de onderstaande foto's is achter de StarFire 130 een Herschel-prisma te zien. Voor de daadwerkelijke eclips zal ik gebruik maken van een objectieffilter die er met één zwaai vanaf te nemen is.