Aftellen naar 12 augustus

Plaats reactie
Bericht
Auteur
mftoet

Aftellen naar 12 augustus

#1 Bericht door mftoet » 11 jul 2026 17:48

Op 11 augustus 1999 nam ik mijn eerste volledige zonsverduistering waar in het gezelschap van Sterrenwacht Rijswijk aan de westkust van Frankrijk. Op 12 augustus aanstaande hoop ik mijn derde volledige zonsverduistering waar te nemen. Op uitnodiging van een bevriende amateur-astronoom uit Ierland, reis ik samen met mijn gezin af naar het plaatsje Cadavedo (Cadavéu) waar hij een huisje heeft gehuurd. We maken er een vakantie / roadtrip van met tussenstops in de Ardennen en Dordogne. Cadavedo ligt aan de noordkust van Spanje. Een mooie, groene omgeving, dus niet de grootste kans op helder weer (groen = regelmatig regen), maar wel mooi uitzicht over de Atlantische Oceaan waar de verduisterde zon - als alles meezit - dan vlak boven staat. Op Google Earth ben ik al op verkenning gegaan naar een mooie waarneemplek. Het terrein op de kliffen bij de vuurtoren van Cabo Busto lijkt goed geschikt (zie onderstaande schermafbeeldingen). Het zal daar die dag waarschijnlijk druk worden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De totaliteitsfase van de eclips duur daar 1 minuut, 49 seconden. Ik ben voornemens de verduistering te fotograferen met mijn Nikon D810a en Takahashi FS-60Q (F = 600 mm f/10) en visueel waar te nemen met het blote oog (uiteraard) en door de Astro-Physics StarFire 130. In tandem-configuratie gemonteerd op een 600E montering.

Afbeelding

Vanwege de relatief beperkte duur van de verduistering, wil ik het fotografisch deel volledig automatiseren. Bekende programma's daarvoor zijn Eclipse Meastro en Eclipse Orchestrator. In mijn zoektocht stuitte ik echter ook op het nieuwe programma EclipseClick en dat ziet er veelbelovend uit. De afgelopen weken heb ik mij het programma eigen gemaakt. Een GPS-dongel voor nauwkeurige timing en locatiebepaling heb ik inmiddels in huis. Ik ben nog in afwachting van een Shoestring DSUSB voor het versturen van de sluitersignalen (gaat sneller dan via de reguliere USB-verbinding tussen camera en laptop).

Met nog 1 maand en 1 dag tijd om te oefenen, heb ik vandaag met EclipseClick een 'real time' repetitie uitgevoerd. Niet alleen om te controleren of de volledige sequentie van eerste tot laatste contact vlekkeloos verloopt, maar ook om te verifiëren of ik beschik over voldoende accucapaciteit om de apparatuur gedurende de eclips draaiende te houden. Een handigheid die de GTO-besturing van de Astro-Physics monteringen biedt, is dat de montering overdag met behulp van een waterpas (in verschillende parkeerstanden) op de pool is uit te lijnen.

Afbeelding

Afbeelding

De repetitie vandaag is voorspoedig verlopen. Ondanks dat de volgsnelheid van de montering was ingesteld op 'sun', was de zon wel enigszins in het beeld het beeld verschoven. De pooluitlijning was dus niet perfect (cone error speelt mogelijk ook een rol). Vlak voor de totaliteitsfase zal ik dus moeten nagaan of de zon nog goed gecentreerd in beeld staat. Dat kan eenvoudig en snel met de live-view functie in EclipseClick. Het enige dat nu niet goed is te oefenen, is het afnemen (en later weer terug aanbrengen) van de filters... EclipseClick begint 2 minuten voor het bereiken van het tweede contact te waarschuwen dat de totaliteitsfase nadert. 30 seconden vóór het bereiken van de totaliteit wordt gewaarschuwd voor het verwijderen van de filter(s).

Op de onderstaande foto's is achter de StarFire 130 een Herschel-prisma te zien. Voor de daadwerkelijke eclips zal ik gebruik maken van een objectieffilter die er met één zwaai vanaf te nemen is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Aftellen naar 12 augustus

#2 Bericht door gerard van den braak » 11 jul 2026 20:51

Dat ziet er goed voorbereid uit Maurice.
De valkuil is het afnemen van het filter. Het is mij overkomen om dat te vergeten en toen stond de corona er niet op. Misschien de wekker zetten!
Ik ben benieuwd naar de foto’s.

Wjdrijfhout
Contacteer:

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 22 jul 2026 13:15

Dat ziet er goed uit, Maurice! Veel plezier alvast gewenst en hopelijk mooie foto's.

Wij maken een enigszins vergelijkbare trip, maar hebben onze accommodatie in Pandorado. Dat ligt net in/aan de achterkant van de bergen. Statistisch gezien is het daar vaker helder. Maar ja, statistiek gaat over gemiddelden. In de kleine 2 minuten die we hebben is het gewoon wel of niet bewolkt. We gaan het zien.

Mooie tip over EclipseClick. Dat programma kende ik niet. Wel heel fraai opgezet en alles volledig automatisch. Helaas werkt het niet met Fujifilm cameras. Even contact gehad met de ontwikkelaar. Zit wel in de pijplijn, maar pas voor de volgende verduistering. Zou wel met DSUSB kunnen, maar dan moet je eerst zo'n apparaatje kopen, hopen dat het hier op tijd is en dan blijft het voor eenmalig gebruik. Ik ga het toch maar handmatig doen. Vaak op de sluiter drukken en belichtingstijden aanpassen tijdens het maximum. Mijn doel is een paar nette fotos voor en na, en een foto van de corona. Als dat lukt ben ik tevreden, de rest gewoon lekker genieten.
Ik gebruik een 500mm objectief met 1.4x extender, dus 700mm in totaal. Maar de camera heeft een crop-factor van 0.8x, dus effectief is het dan 560mm. Op mijn RST-135E montering die bij daglicht polar aligned moet worden. Deze week een test-run gedaan en die liep goed. Als het een beetje meezit zet ik ook nog een camera stationair neer zodat het pad goed te volgen is. Spannend allemaal, we gaan het meemaken!
IMG_5248.jpeg
IMG_5248.jpeg (4.36 MiB) 166 keer bekeken

mftoet

#4 Bericht door mftoet » 22 jul 2026 13:50

Dat is ook een mooie setup, Willem Jan!

De eclipskoorts is langzaam aan het stijgen. In de tussentijd ben ik op zoek gegaan naar alternatieve locaties als uitvalsbasis. Plan B: ik heb een heel mooie plek gevonden bij een stuwmeer ten zuiden van het plaatsje Casares de Arbas. Dat ligt op zo'n 2 uur rijden afstand van Cadavedo (waar ik verblijf) en 1 uur rijden van Pandorado. Naast telescopische opnames wil ik met een tweede camera op vast statief namelijk een (groothoek)opname maken. Beschouwd vanaf de dam zou het stuwmeer met een bergkam aan de horizon daarvoor een prachtige voorgrond vormen. Dat wordt daarom misschien sowieso plan A, tenzij het op 12 augustus aan de kust juist helder wordt. We komen 10 augustus aan op de plaats van bestemming (we verblijven eerst in de Belgisch Ardennen en volgens de Dordogne en maken er dus een roadtrip van). Naar alle waarschijnlijkheid ga ik op 11 augustus de potentiële waarneemlocaties al bekijken. Eventueel is er ook nog een plan C: vrienden van mij verblijven in Castrojeriz, iets ten westen van Burgos. Dat is in het droge binnenland waar de kans op een heldere lucht statistisch gezien het grootst is. Castrojeriz ligt echter op 3 uur rijden van Cadavedo, dus dat wordt eerder het noodplan.

De Shoestring DSUSB heb ik sinds vorige week overigens ook in huis. Daar gingen zo'n 2 weken overheen bij rechtstreekse bestelling in de VS. Hoewel mijn Nikon camera wordt ondersteund door eclipseClick, heb ik de DSUSB besteld omdat daarmee veel sneller sluiercommando's kunnen worden verstuurd dan via de USB-kabel. Bij het tweede en derde contact is het wenselijk om binnen luttele seconden fotobursts te maken om de diamantenring en het parelsnoereffect vast te leggen.

Wjdrijfhout
Contacteer:

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 22 jul 2026 14:10

Wij hebben een erg vergelijkbaar reisplan, met minimaal twee stops onderweg. En ook een scouting dag op de 11de. Dat is mijn verjaardag, dus een mooi plekje vinden zou een heel welkom cadeau zijn :D .

De stuwdam gevonden. Dat heeft inderdaad een mooi uitzicht over de bergkam, mooi voor de statische foto. Wel een plekje wat erg druk kan worden, vermoed ik, zo'n strookje langs een lokale weg? Hoe dan ook een goed idee om een plan B te hebben. Weersomstandigheden, zeker in bergachtig gebied, kunnen heel verschillend zijn.

Ah, dus je gaat de DSUSB gebruiken. Twee weken is inderdaad heel reëel als het uit de VS moet komen, dat wordt mij allemaal net iets te last minute. Ben erg benieuwd of het je lukt de diamantenting en parelsnoer te fotograferen. De belichting gaat helemaal op tijd, is het niet? Dus dit komt echt op de seconde nauwkeurig. Zou wel heel fraai zijn.

orion1953

#6 Bericht door orion1953 » 01 aug 2026 13:58

Hallo,
Ik zie dat het onderwerp zonsverduistering 12 augustus 2026 wat verscholen staat op het forum.
Morgen vertrek ik met mijn echtgenote via Frankrijk naar Spanje. We hebben onze route wat verlegd vanwege de bosbranden.
Op 7 augustus sluiten wij aan bij de eclips groep van ongeveer 50 deelnemers. We verblijven eerst 2 nachten in Bilbao en reizen dan door naar Picos de Europa in Noord Spanje.
Op 12 augustus staat er een Perseiden waarneming gepland.
Op een klein vliegveld Herrera de Pisuerga gaan we de zonsverduistering waarnemen. Ook is er een aantal alternatieve locaties beschikbaar voor als het bewolkt wordt.
Henny Lamers (astronoom) gaat ook weer mee en gaat tijdens de reis een aantal leuke lezingen geven. Hij neemt een vriend mee en dat is een oud psychiater. Henny heeft er voor gekozen om bij ons in de auto mee te gaan rijden, dus dat worden weer leuke gesprekken. En mocht de eclips een teleurstelling worden dan hebben wij gelukkig een psychiater aan boord :P
Ik neem als apparatuur mijn Canon 90D mee met een zoomlens 100-400 mm met een extender 1.4. De eclips duurt maar kort dus het filter moet vroegtijdig van de camera.
Iedereen veel plezier bij het waarnemen van de eclips

orion1953

#7 Bericht door orion1953 » 01 aug 2026 14:00

Overigens achter orion1953 gaat ook nog een echte naam schuil: Jaap van der Wal

Bob
Site Admin

#8 Bericht door Bob » 05 aug 2026 07:59

orion1953 schreef: 01 aug 2026 13:58 Ik zie dat het onderwerp zonsverduistering 12 augustus 2026 wat verscholen staat op het forum.
Dat klopt, omdat ik nooit bij 'fotografie' kijk had ik het hele onderwerp nog niet gezien...
Ik heb onder 'specials' een nieuw hoofdstuk aangemaakt en dit onderwerp daar naartoe verplaatst.

Laten we de voorbereidingen onder dit onderwerp 'aftellen naar' zetten, maar dan wel een nieuw onderwerp maken voor de resultaten en verhalen achteraf.
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie