Hierbij een foto van M90, een mooi spiraal stelsel in het Virgo cluster.
Voor details rondom opname en bewerking kun je terecht op mijn website.
_
M90
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
-
NightskyNL
Re: M90
Hoi Willem Jan,
Fraaie opname!
Veel scherpte en detail rondom de kern.
Wel een apart stelsel: ik zie dat op alle opnames van M90 de spiraalarmen eromheen bijna geen detail vertonen.
Dat was me nog nooit eerder opgevallen.
Enig idee waar dat mee te maken heeft?
Groeten Jan Willem
Fraaie opname!
Veel scherpte en detail rondom de kern.
Wel een apart stelsel: ik zie dat op alle opnames van M90 de spiraalarmen eromheen bijna geen detail vertonen.
Dat was me nog nooit eerder opgevallen.
Enig idee waar dat mee te maken heeft?
Groeten Jan Willem
- Wjdrijfhout
- Contacteer:
Dank je wel, Jan Willem. Ja, dat gebrek aan structuur viel mij ook op. Het zijn haast melk-achtige spiraalarmen, best wel bijzonder.
Eén van de bijzonderheden van dit stelsel is dat het de allergrootste blauw-verschuiving heeft van welk ander stelsel in het Virgo-cluster dan ook. Men verklaart dit door aan te nemen dat hij een ooit een behoorlijke zwieper heeft gekregen van een ander stelsel. Eentje die niet alleen de snelheid veranderde, maar ook heel veel van het gas uit het stelsel heeft opgezogen. Dit is een verschijnsel dat men 'ram-pressure stripping' noemt. Ik weet niet of daar een Nederlands woord voor is.
Het gevolg is dat er maar heel weinig stervorming plaatsvindt. En dat zou maar zo eens het gebrek aan structuur kunnen verklaren. Immers, wij zien in andere stelsels geen sterren of sterrenpatronen. Als we structuur zien zijn dat vaak gaswolken die heel heet of juist heel koud zijn, en vaak een teken van stervorming.
Dit is zo wat ik erover gezien heb. Maar als er andere/betere verklaringen voor zijn, dan laat ik me natuurlijk graag corrigeren.
Groeten, Willem Jan.
Eén van de bijzonderheden van dit stelsel is dat het de allergrootste blauw-verschuiving heeft van welk ander stelsel in het Virgo-cluster dan ook. Men verklaart dit door aan te nemen dat hij een ooit een behoorlijke zwieper heeft gekregen van een ander stelsel. Eentje die niet alleen de snelheid veranderde, maar ook heel veel van het gas uit het stelsel heeft opgezogen. Dit is een verschijnsel dat men 'ram-pressure stripping' noemt. Ik weet niet of daar een Nederlands woord voor is.
Het gevolg is dat er maar heel weinig stervorming plaatsvindt. En dat zou maar zo eens het gebrek aan structuur kunnen verklaren. Immers, wij zien in andere stelsels geen sterren of sterrenpatronen. Als we structuur zien zijn dat vaak gaswolken die heel heet of juist heel koud zijn, en vaak een teken van stervorming.
Dit is zo wat ik erover gezien heb. Maar als er andere/betere verklaringen voor zijn, dan laat ik me natuurlijk graag corrigeren.
Groeten, Willem Jan.
- Astrovirus
Erg fraai weer Willem Jan. En ook leuk die info er bij als mogelijke verklaring voor het gebrek aan structuur in de spiraalarmen.
Groeten Tim.
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
[TSO]2 - Skywatcher 200P (@F/5) / QUATTRO 150P (@F/3,45) - NEQ6 - QHY5 9x50 finderguider - Altair Astro 269C ProTEC Hypercam
N.I.N.A. - PHD2 - ASTAP - PixInsight
- Muddelflut
- Contacteer:
Helemaal met Tim eens, Prachtige foto en leuke info.
Ria
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl