Afgelopen week werden we via de app door Bob geattendeerd op de komeet C/2025 R3 (panstarrs). Diverse mensen hebben hem inmiddels op foto gezet, en ik heb al veel mooiere foto's gezien. Toen de alert kwam ben ik de volgende ochtend vroeg (rond vijf uur) het bed uitgegaan en boven op het dak van het appartementencomplex gaan staan waar we op dat moment zaten. Dit was in Spanje, volgend op de verhuizing van mijn setup van de ene remote hosting site naar de andere. Compleet vrij uitzicht over de zee. Weer was redelijk, wel wat vocht over de zee. Helaas ging de komeet net op boven een verlichte pier die de zee inliep, dus omstandigheden niet optimaal. Het enige wat ik bij me had was een telelens en een statief, dus kon niet langer belichten dan 1s.
Uiteindelijk een serie van 80x1s (ISO 10,000) verwerkt tot bijgaande plaat. Geen meesterwerk, maar de komeet staat erop. Als je meer wilt weten over de opname en de bewerking, kun je zoals altijd terecht op mijn website.
_
C/2025 R3 (panstarrs)
- Wjdrijfhout
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
- Contacteer:
- gerard van den braak
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
- Locatie: Zuidlaren
- Contacteer:
Re: C/2025 R3 (panstarrs)
Mooi dat je de komeet nog nét hebt kunnen fotograferen. Hij staat er prachtig op.
Wel onder andere omstandigheden; normaal blijven we laat op om te fotograferen, nu was het een vroegertje.
Wel onder andere omstandigheden; normaal blijven we laat op om te fotograferen, nu was het een vroegertje.
- Muddelflut
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: C/2025 R3 (panstarrs)
Ik vind hem mooi!
Ria
Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl