Caldwell 46

Toon hier je fotografische resultaten
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Wjdrijfhout
Contacteer:

Caldwell 46

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 05 feb 2026 15:38

De Caldwell catalogus kent toch ook wel hele leuke objecten. Hierbij bijvoorbeeld Caldwell 46, een variable nevel, ook wel bekend als Hubble's Variable Nebula. Edwin Hubble lijkt de eerste geweest te zijn die de variërende vorm en helderheid van deze nevel voor het eerst heeft ontdekt.
In de bewerking heb ik de nieuwe frame-selectie optie toegepast die tegenwoordig in WBPP zit. Deze data zijn over 4 maanden bij elkaar gesprokkeld, en dus onder zeer uiteenlopende omstandigheden. Uiteindelijk heb ik zo'n 3.5h van de 20h aan data niet gebruikt. Om te kijken of dit nou enig effect had, heb ik de blauwe stack ook gemaakt met alle frames erin. Met toegepaste frame selectie had ik een verbetering van zo'n 10% in FWHM en eccentricity. Zou je dat in het eindresultaat erg duidelijk zien? Geen idee. Maar ja, 10% is ook weer niet niks. En van dataset tot dataset zal het ook wel verschillen hoeveel effect het heeft. Gelet op het gemak van deze tool ga ik hem denk ik voortaan wel gewoon standaard gebruiken.
Hoe dan ook, hier het plaatje. En als je alle details wilt weten over opname en bewerking, kun je op mijn website terecht.
_
C46 - Image.jpg
C46 - Image.jpg (264.76 KiB) 80 keer bekeken

gerard van den braak
Contacteer:

Re: Caldwell 46

#2 Bericht door gerard van den braak » 07 feb 2026 11:33

Een mooi opname WJ, deze staat al enige tijd op mijn verlanglijstje.
Als je het verschil zou willen zien bij gebruik van alle subs kan je dat toch gewoon ff proberen?

Wjdrijfhout
Contacteer:

Re: Caldwell 46

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 08 feb 2026 13:51

Ja, op zich kan dat wel. En dat heb ik dus ook bij blauw gedaan. Als je het voor alle frames wil doen, dan moet ik een volledige nieuwe bewerking van scratch maken op basis van 320 frames. Soms wordt een probleem pas laat zichtbaar. Kan op zich prima hoor, maar had ik niet zo'n zin in. Uiteindelijk is het namelijk ook weer niet zo voorspelbaar voor andere situaties. Als je een goede dataset hebt, zal het waarschijnlijk veel minder verschil maken, dan wanneer je een slechte dataset hebt.
Het belangrijkste wat ik nu geleerd heb, is een afwijking van wat Adam Block 'ons' geleerd heeft. Die zei altijd, gooi alles maar bij elkaar, en de weging tijdens integratie is voldoende om slechte frames eruit te filteren. Maar met deze nieuwe functionaliteit ben ik toch meer van de school: garbage in is garbage uit, dus vooraf het kaf maar wat meer van het koren scheiden.

Plaats reactie