December 2022 - Mars

Elke maand een voor iedereen toegankelijk object
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

December 2022 - Mars

#1 Bericht door Bob » 01 nov 2022 10:30

Het is november en Mars komt langzamerhand steeds meer in beeld. Half november staat hij rond middernacht al dicht bij het zuiden en hoog aan de hemel in Taurus.
Het is tijd om ons voor te bereiden op de oppositie en het waarnemen van Mars!
De oppositie van Mars is op 8 december. Gezien de geringe kans op helder weer in november en december is het verstandig de komende weken al te gaan kijken als er gelegenheid is.
Mars is OvdM voor december, vanwege de oppositie op 8 dec EN ook vanwege een hele speciale gebeurtenis, ook op 8 december: Mars wordt bedekt door de Maan!
Maar... laten we niet te enthousiast worden... :roll:
De bedekking vindt bij ons plaats op 8 december 06.00 uur :(
Maan en Mars staan dan op 23 gr hoogte in het westen. De kans dat dit zichtbaar is lijkt erg klein en wie wil er in december om 05.00 's morgens klaar staan om het te bekijken?
Voor de meesten van ons zal het vanwege de lage positie in het westen nodig zijn om het veld in te gaan om het te kunnen bekijken...

Nou ja, Marsbedekking dus erg kleine kans, maar Mars waarnemen zou toch wel moeten lukken.
Deze oppositie is qua hoogte voor ons erg gunstig, maar niet echt qua grootte van Mars. Mars is 17" groot op 8 december, dat is wat gemiddeld. Bij gunstige opposities kan hij een paar boogseconden groter zijn (tot 25"), maar kleiner kan zeker ook.
De volgende oppositie bijvoorbeeld is in 2025 en Mars is dan maar 14,5" groot.

Voor de aardigheid hier een kaartje van de Mars en omgeving op 8 dec 00.00. De Volle Maan staat dan dichtbij, als voorbode van de bedekking.
-
Kaartje-Mars-oppositie.png
Kaartje-Mars-oppositie.png (28.3 KiB) 1599 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: December 2022 - Mars

#2 Bericht door Alnilam » 01 nov 2022 14:32

Dat is een fijne OvdM Bob. Heb er al vask naar staan turen met en zonder bino de afgelopen weken.
:mrgreen: Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: December 2022 - Mars

#3 Bericht door Bob » 05 nov 2022 11:06

Gisterenavond was het erg en langdurig helder. Geheel niet voorspeld door ClearOutside... Maar ja, 86% Maan laat weinig mogelijkheden over voor de visuele waarnemer.
Rond middernacht stond Mars al behoorlijk hoog en heb ik hem toch maar even in beeld genomen, want stel je voor, voor hetzelfde geld blijft het nu maandenlang bewolkt...
Mars is groot en helder, dat viel met 155x meteen op. Het is vooral deze maand en december dat Mars behoorlijk groot is, januari en later wordt hij snel en flink kleiner! We moeten dus echt dit jaar alle gelegenheden nemen om te kijken!

Helaas was de seeing verschrikkelijk slecht. Oppervlaktedetails waren totaal niet te zien, behalve de poolkappen, dat ging net nog. De noordelijke poolkap is van de Zon (en van ons) afgewend en daardoor groot en dit is zichtbaar als een lichte gloed langs de noordkant in het onscherpe Marsbeeld. De zuidelijke poolkap is klein want daar schijnt de Zon. Met wat moeite was deze te zien als een klein wit gebiedje op de zuidpool.
Onderstaand simulatieplaatje dat ik extra onscherp heb gemaakt laat dit een beetje zien:
(N.B.: het donkere vlekkenpatroon was NIET te zien)
-
221104_mars_voorbeeld.png
221104_mars_voorbeeld.png (21.27 KiB) 1580 keer bekeken
-
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: December 2022 - Mars

#4 Bericht door Muddelflut » 06 nov 2022 08:45

Jammer dat de omstandigheden zo slecht waren. Ik heb hem (en Jupiter en de Maan) alleen met het blote oog gezien bij het uitlaten van de honden.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: December 2022 - Mars

#5 Bericht door Alnilam » 06 nov 2022 14:37

Net als Bob heb ook ik vrijdagavond even gekeken met de dobson. Was iets later zo rond 2100. Zoals gezegd was het helder maar met een enorm slechte seeing.
Jupiter en de maan hadden een samenstand mooi om zo te zien maar om Jupiter waar te nemen niet echt fijn. Afijn toch gekeken op 120x en 150x.
Dus toch even de ( voor mij ) bijzondere stand van de manen gezien, aan de voor mij rechterzijde stond er 1 op afstand en 2 vlakbij elkaar dicht bij de planeet, aan de linker zijde op afstand nog een maan. Sorry weet nog niet precies welke nu waar stond , de namen ken ik wel maar welke waar staat, is iets anders. Daarna ook nog even de maan bekeken, blijft toch bijzonder om te zien.
Mars stond nog in het oost-zuid-oosten maar op een voor mij gunstige plaats dus die ook nog even bekeken op 120, 150 en 240x, waarbij de slechte seeing er voor zorgde dat er geen details zichtbaar waren, wat kleur schakeringen maar daar houd het wel mee op. Maar goed toch evenb fijn gekeken. Hopelijk later meer met een wat betere seeing.

Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: December 2022 - Mars

#6 Bericht door Bob » 06 nov 2022 15:03

Alnilam schreef: 06 nov 2022 14:37 ... aan de voor mij rechterzijde stond er 1 op afstand en 2 vlakbij elkaar dicht bij de planeet, aan de linker zijde op afstand nog een maan. Sorry weet nog niet precies welke nu waar stond , de namen ken ik wel maar welke waar staat, is iets anders.
@Nils: Skymap, inzoomen tot level 8 en dan zie je het...
-
Jupiter_manen.png
Jupiter_manen.png (5.17 KiB) 1570 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: December 2022 - Mars

#7 Bericht door Alnilam » 04 dec 2022 14:02

Op 19 November, was het redelijkhelder, maar wel erg koud! ( niet goed voor de handjes.....
Heb over de gehele avond een mooi rijtje planeten bekeken met de Dobson.Seeing was redelijk, maar het hield niet over kon meestal niet veel hoger dan 150x en later op de avond af en toe naar 240x.
Begon met Saturnus, die staat voor mij al vroeg mooi recht achter het huis. Op 150x toch ook wel de manen kunnen zien, in ieder geval Thetys en Rhea. Jupiter kwam er mooi achteraan, 150x ging mooi maar bij 240x was het niet echt scherp te krijgen. De manen stonden er mooi bij.Na een koffiepauze stond mars hoog genoeg om te kunnen waarnemen zelfs op 240x was het redelijk, toch was 150x naar mijn gevoel beter. Daarna ook nog even naar de 7 zusjes gekeken en Uranus en Neptunus ook nog even bekeken. dat kon mooi ze staan voor mij redelijk goed om te kunnen waarnemen. Ondanks de kou was het een plezierige waarneem avond. Hopelijk volgen er meer, maar de vooruitzichten zijn niet echt veelbelovend. Afijn in iedergeval dit weer gezien.
Had door drukke werkzaamheden geen tijd om dit eerder on-line te zetten, waarvoor mijn excuses.
Tot de 9e December!
mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: December 2022 - Mars

#8 Bericht door Muddelflut » 05 dec 2022 08:58

Mooie waarnemingen Nils, prachtig rondje planeten T!

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: December 2022 - Mars

#9 Bericht door Bob » 09 jan 2023 10:53

Gisterenavond was het een paar uurtjes helder. Veel Maan, maar dat stoort niet voor Mars. Wel stoort de harde wind die slechte seeing veroorzaakt.
Niettemin toch een tijdje Mars aardig kunnen bekijken. Met 220x moet je momenten van rustige atmosfeer afwachten maar op dan waren wel heel aardig de donkere gebieden van Mare Cimmerium en Mars Sirenum te zien.
Voor dit jaar dus weer een aardige Marswaarneming kunnen veiligstellen... :mrgreen:
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie