April 2021

Het overzicht van allerlei waarnemingen die zijn gedaan door leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

April 2021

#1 Bericht door gerard van den braak » 03 mei 2021 14:41

Ondanks veel Maan, slecht weer en korte nachten toch nog enkele (foto)waarnemingen.
.
wrn-april-2020_gvdb.JPG
wrn-april-2020_gvdb.JPG (75.18 KiB) 4525 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: April 2021

#2 Bericht door Bob » 03 mei 2021 17:36

April hoort de mooiste maand van het jaar te zijn... :(
Dat was dit jaar absoluut niet zo. Aanhoudende lage temperatuur en koude noordenwind zorgden ervoor dat deze april een uitgesproken nare maand werd.
Aangezien ik overdag en rond zonsopkomst toch veel veldwerk heb te doen had ik deze april bij de paar heldere avonden die er waren geen zin meer om nog weer eens de kou in te gaan :?
Daarnaast vielen veel van de heldere avonden weer ouderwets mooi samen met veel maanlicht.
Alleen op het laatste nippertje, de laatste heldere avond en met 97% Maan vond ik toch dat de maand niet helemaal waarneemloos voorbij kon gaan en heb ik die avond de bijna volle maan toch even in beeld genomen met de 13cm AstroPhysics.
Dat viel niet geheel tegen, er waren toch wat aardige details te zien langs de rand waar de terminator nog zijn werk deed. Ik vond het bijvoorbeeld heel verrassend dat de Darwin rille heel mooi zichtbaar was. Van 'Rimae Darwin' had ik eerder nog niet gehoord, maar de rille viel met 110x goed op en opzoeken in VMA liet dus zien dat het om Rimae Darwin ging.
Uiteindelijk in een uurtje 11 maanobjecten goed bekeken.
Om de eer van deepsky toch ook nog even te redden heb ik daarna nog twee dubbelsterren bekeken die vanuit Arcturus makkelijk te vinden waren. Met de felle Maan was Arcturus zo'n beetje de enige houvast aan de hemel om te kunnen starhoppen...

Hopelijk kunnen we de schade in mei een beetje inhalen! Maar ja, grijze nachten op komst...
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie