Flats

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 763
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Flats

#1 Bericht door gerard van den braak » 10 mei 2024 18:18

Ik ben wat aan het stoeien met het maken van een goede flat. Over de gewenste belichtingstijd circuleren er verschillende verhalen. Die lopen uiteen an enkele tienden van seconden tot enkele seconden.
Wat is de ideale belichtingstijd voor het maken van een flat en waarom?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 229
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Flats

#2 Bericht door Astrovirus » 10 mei 2024 19:02

Hangt af van je camera. Sommige camera's kunnen slecht om gaan met te korte sluitertijden voor de flats, waardoor deze niet uniform genoeg zijn. Zelf ga ik daarom altijd voor zeker en probeer mijn flats zo tussen de 2-5 sec te belichten.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 763
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Flats

#3 Bericht door gerard van den braak » 10 mei 2024 19:36

Astrovirus schreef: 10 mei 2024 19:02 Hangt af van je camera.
Ik heb een ASI 1600 en een ASI294

Arie
Berichten: 429
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Flats

#4 Bericht door Arie » 11 mei 2024 07:28

De 294 in ieder geval, van de 1600 weet ik het nit zeker. Er zijn enkele, inmiddels al weer wat gedateerde :D , camera’s die bij korte belichtingstijden een niet-lineair gedrag vertonen. Oftewel, bij het halveren of verdubbelen van de belichtingstijd neemt de ADU waarde niet met een factor 2 toe of af. De imaging software probeert aan de hand van de gemeten ADU de gewenste belichtingstijd vast te stellen. Daarbij gaat hij uit dat dit volgens een rechte lijn, lineair, verloopt.
Nu zijn er dus een paar modellen waarbij dat niet het geval is. Daar is de grafiek een gebogen lijn en ook niet elke keer hetzelfde.
De imaging software kan daar niet mee uit de voeten. Bij wat langere belichtingstijden, lees: meer dan 1 sec, is het gedrag wél lineair.
Je moet dus met je belichtingstijden altijd in het lineaire gebied van je camera blijven.
Wat ook kan gebeuren, maar dat heeft niks met je camera te maken maar wel met de PWM dimmer van je flat panel, is dat door het hoogfrequente geknipper van je flatpanel er een strepenpatroon ontstaat in je flat opname. Of anderszins ongelijkmatige belichting.
De goedkope dimmertjes, bedoeld voor led-verlichting, zijn hier gevoelig voor.
Conclusie van dit college:
Pas de helderheid van je flatpaneel aan zodat de belichtingstijd >1 sec uitkomt om zo op een ADU van ca 50% van het maximum uit te komen.
Voor de meeste camera’s (16bit) is een ADU van 64000 het maximum. Dus mik op een ADU van 30.000 met een marge van +/-10%
Je histogram moet bij voorkeur iets links van het midden staan.
De helderheid van je flat panel pas je aan door een speciale hoogfrequente dimmer of door er vellen papier, t-shirt of speciale grijze folie tussen te leggen.
Ik zelf gebruik een speciaal aparaatje, uiteraard van Lacerta, hiervoor. Die laat het flat panel slechts een fractie van een seconde flitsen.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 763
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Flats

#5 Bericht door gerard van den braak » 11 mei 2024 12:39

Bedankt Arie, een duidelijk verhaal. Ik heb een Lacerta flatbox met Lacerta dimmer. Dan moet dat goed komen.

Arie
Berichten: 429
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Flats

#6 Bericht door Arie » 11 mei 2024 15:00

Dan zal het daar niet aan liggen.
Het kan zijn dat met de dimmer in de laagste stand, het paneel toch nog te licht is voor de gewenste belichtingstijd.
Dan ontkom je niet aan een extra laagje tussen het flatpanel en de teleskoop.
Ik heb wel van dat grijs-folie liggen. Dan is het uitproberen of je 1 of 2 laagjes nodig hebt.

Han
Berichten: 313
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Flats

#7 Bericht door Han » 11 mei 2024 19:25

Voor de ASI1600 moet je onder de 1 seconde blijven ander gaat hij in een andere uitleesmode waardoor de belichting doorgaat terwijl er uitgelezen wordt. Dan krijg je een sterke gradient. Deze 1 seconde (usb 3.0) wordt 5 seconden bij USB 2.0. Je kan het effect zien als je een van 0.99 seconde maakt en een van 1 seconde.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Flats

#8 Bericht door Wjdrijfhout » 13 mei 2024 16:33

De belangrijkste aspecten zijn al wel genoemd denk ik. Als je Flats van enkele seconden gaat maken, zou ik ook aanraden bijbehorende darks te maken (een 3s dark bij een 3s flat), zeker bij deze cameras. Verschil komt niet op een seconde aan, en effect niet heel erg groot, maar als je toch bezig bent.... Bij de nieuwste generaties sensoren is de dark current zo laag dat het allemaal niet veel meer uitmaakt, maar bij de cameras die je noemt is het het overwegen waard.
Voor een regenachtige zondagmiddag zijn er ook nog een paar blogs die ik een tijdje geleden geschreven heb. De meeste dingen die in dit draadje besproken zijn komen daar ook weer voorbij: https://www.astroworldcreations.com/blo ... onclusions

Plaats reactie